Informarea corectă, doar din surse oficiale, este foarte importantă. Cu calm, responsabilitate, toleranță și dând dovadă de solidaritate vom trece împreună și peste această situație! Numai bine vă doresc


DE 29 DE ANI – REPREZENTARE NAȚIONALĂ ȘI INTERNAȚIONALĂ A ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA! ORGANIZAȚIE MEMBRĂ IUT – INTERNATIONAL UNION OF TENANTS

COMUNICAT 23.07.2010

vineri, iulie 23, 2010 16:27
Postat in Noutati

In M.O. nr. 507 a fost publicata Legea nr. 170 din 16/07/2010 pentru completarea art. 45 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996 şi pentru modificarea art. 101 din Legea locuinţei nr. 114/1996.

Aceasta Lege aduce o modificare importanta:

„(3) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (2) şi prin derogare de la prevederile art. 39 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, încetarea destinaţiei de folosinţă comună pentru părţile comune din clădirile cu mai multe etaje sau apartamente se poate hotărî motivat, cu o majoritate de două treimi din numărul coproprietarilor.

(4) În cazul prevăzut la alin. (3), devin aplicabile dispoziţiile privitoare la coproprietatea obişnuită şi temporară. Cu toate acestea, înstrăinarea sau ipotecarea se poate realiza dacă există o majoritate de două treimi din numărul coproprietarilor.

(5) În cazurile prevăzute la alin. (3) şi (4), coproprietarii care nu au votat ori, după caz, s-au opus la înstrăinare sau ipotecare au dreptul la o despăgubire justă, stabilită pe cale convenţională ori, în caz de neînţelegere, pe cale judecătorească.

(6) Constatarea încetării destinaţiei de folosinţă comună pentru aceste părţi se face prin hotărâre a adunării generale a asociaţiei de proprietari, adoptată cu o majoritate de două treimi din numărul coproprietarilor.”

In acest sens ne exprimam urmatoarele puncte de vedere:

  • Parlamentarii nu au luat in considerare nici unul din zecile de amendamente (pt modificarea legii 230/2007) propuse de Liga Asociatiilor de Proprietari HABITAT;
  • Parlamentarii nu au luat in considerare punctele de vedere ale Guvernului si cele ale Consiliului Legislativ
  • Initiativa de a permite înstrăinarea sau ipotecarea partilor comune cu o majoritate de două treimi din numărul coproprietarilor, ridica urmatoarele probleme:

In dreptul civil roman in vigoare este definita coproprietatea fortata asupra partilor si dotarilor comune din cladirile cu mai multe apartamente de locuit sau alte spatii decat locuinta, aflate in proprietatea exclusiva sau in proprietate comuna pe cote-parti.

Caracteristica acestei forme de proprietate consta in aceea ca dreptul de coproprietate fortata nu se poate transmite, ipoteca sau valorifica intr-un alt mod decat impreuna si nemijlocit cu dreptul de proprietate asupra bunului principal! (apartamentul!!!!!)

Dispozitiile referitoare la proprietatea comuna pe cote-parti stabila si fortata asupra dotarilor si utilitatilor comune din imobile cu mai multe locuinte se regasesc in Legea nr.114/1996 privind locuintele, republicata, unde se reia, practic, particularitatea acestei forme de coproprietate – dreptul de proprietate comuna, fortata si perpetua asupra partilor comune ale unui imobil se valorifica numai impreuna cu dreptul de proprietate exclusiva care poarta asupra acestuia sau a unei parti determinate din acesta (teza a doua a art.10) – precum si in Legea nr.230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari.

Potrivit Legii 230/2007:

– proprietatea comuna poate fi utilizata de catre terti, persoane fizice sau juridice, de drept public ori de drept privat, numai cu acordul majoritatii proprietarilor membri ai asociatiei si al proprietarilor direct afectati de vecinatate, in baza unui contract de inchiriere, de folosinta sau de concesiune (art.39).

-modificarile constructive si utilizarea in alte scopuri a unor parti sau elemente de constructie ale cladirii se vor putea face numai pe baza deciziei comitetului executiv, cu acordul proprietarilor direct afectati (art.41).

-schimbarea destinatiei locuintelor, precum si a spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta fata de destinatia initiala, se poate face numai cu avizul comitetului executiv si cu acceptul proprietarilor direct afectati cu care se invecineaza, pe plan orizontal si vertical, spatiul supus schimbarii (art.42).

Se constata, astfel, ca textele de lege prevad in mod expres manifestarea acordului tuturor proprietarilor direct afectati de vecinatate ca o conditie peremtorie a utilizarii de catre terti a spatiilor proprietate comuna sau a schimbarii destinatiei locuintelor.

Actualmente, nu exista niciun act normativ care sa reglementeze lucrarile de supraetajare si/sau de mansardare a imobilelor, activitatea de mansardare constituind o optiune a proprietarilor cladirii, iar nu o obligatie a acestora (mansardarea nefiind de interes public, general). Avand in vedere ca scopul unei asociatii de proprietari este acela de administrare si gestionare a proprietatii comune care, pe langa alte drepturi, impune obligatii pentru toti proprietarii, apreciem ca pentru astfel de lucrari se aplica prevederile amintite mai sus din Legea nr.230/2007.

Daca se doreste, schimbarea cvorumului in luarea deciziei incetarii destinatiei de folosinta comuna pentru partile comune din cladirile cu mai multe etaje sau apartamente, in concordanta cu dispozitiile noului Cod Civil, reglementarea unei astfel de modificari ar trebui sa se regaseasca in Legea nr.230/2007, si nu in Legea nr. 7/1996, care reglementeaza institutia tehnica a cadastrului, procedura de inscriere a imobilelor in cartea funciara, efectul inscrierii, etc.

Nu putem fi de acord, ca in numele deblocarii unor situatii juridice complexe generate de nerespectarea legislatiei in vigoare la mansardarea blocurilor, sa fie introduse prevederi legale care pot genera abuzuri si situatii mult mai grave!

Nu cred ca cineva poate accepta sa ii fie vanduta o cota din proprietate fara a-si da acordul!

PRESEDINTE

Mihai MEREUTA

|