DEZBATERE PUBLICA DIN 19.10.2011

Vineri, Octombrie 21, 2011 12:44

PUNCT  DE  VEDERE  ULAL  LA  PROIECTUL  DE  HOTARARE  PRIVIND APROBAREA  PRETULUI  LOCAL  AL  ENERGIEI  TERMICE  FACTURATE  POPULATIEI  SI  UNELE  MASURI  DE  PROTECTIE  SOCIALA  IN  PERIOADA  SEZONULUI RECE.

Intentia de majorare a pretului  la gigacalorie pentru aradenii ramasi in sistem de incalzire centralizat , de la 224 lei la maximul posibil 307.42 lei, intentie cu care ULAL nu este de acord, ne da ocazia sa facem cateva considerente pentru a cata oara - asupra acestui sistem care gestionat prost la Arad, provoaca locuitorilor Aradului mari probleme financiare, de sanatate si igiena, ducandu-ne nu numai cu gandul, dar si cu fapta la perioada de dinainte de 1989. Mai putin imputam CET-ului situatia la care s-a ajuns si despre care anticipand-o ULAL a dat multe semnale de alarma, dar ne vom adresa in primul rand Autoritatilor Publice Locale. carora le reamintim, aveau si au obligatia fata de utilizatori conform art.9/1/a din legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice “sa asigure gestionarea si administrarea  serviciilor….pe criterii de competitivitate si eficienta economica”, ca aceste servicii de utilitati publice , sa fie “dezvoltate si modernizate”, functionand conform “cerintelor optime de rentabilitate si iarasi de eficienta economica”, alte prevederi ale Legii 51/2006, art.7 si 8.    Cerinte si obligatii prevazute expres de lege in apararea consumatorilor, dar neglijate de A.P.L., probabil in lipsa sanctionarii acestora-legea 51 nu o prevede. Lipsa investitiilor din sectorul energetic ne determina sa credem ca problema energetica a Aradului este una de duzina, intrand la capitolul “SI ALTELE”, asta in ciuda tuturor semnalelor si atentionarilor primite de Autoritatea Publica Locala, inclusiv din zonele centrale.  Am trimis Autoritatii Publice Locale exemple concrete din unele orase din tara, care au pornit in rezolvarea problemei lor energetice, in speranta ca vom impulsiona autoritatilor noastre locale,  care de la divizarea CET-ului nu a mai facut nici un pas.

La aceasta data dupa aprecierile conducatorilor CET, pe lantul de productie, transport si distributie, a energiei termice, exista  pierderi recunoscute, de apoximativ 60%. Deci la o gigacalorie de 308 lei costul ei din prezent , fara pierderi ar trebui sa se plateasca 123 lei.  Iata aici consecinta lipsei eficientei economico-energetice, si a masurilor de retehnologizare. O atentie deosebita si permanenta din anul 2002, anul de trecre a CET-ului in raspunderea Primariei Arad-acordata problematicii energetice locale, ar fi facut ca in mare masura acum sa nu mai avem probleme.

Concluzionand la lipsa de receptivitate a A.P.L. legate de problematica energetica - neeficientizare si neretehnologizare a intregului sistem, de la productie la distributie, se mai adauga lipsa de performanta a conducerilor succesive de la CET, reparatiile si achizitiile cu cantec (comisioane, achizitii de materii prime cu slab randament caloric, dar mai scumpe), competenta consiliului de administratie fara specialisti in energie, toate au dus la un pret al gigacaloriei exasperant de mare, iar in lipsa unei expertize tehnice, chiar suspect de mare, ce incorporeaza elemente de cost nejustificate.

Toate aceste considerente expuse mai mult succind avand in vedere spatiul destinat acestei dezbateri, au determinat conducerea Uniunii noastre sa adreseze recent Primariei Arad dar si cu acest prilej, ca la elaborarea pretului facturat populatiei, la energia termica A.P.L. sa tina cont de prevederile art.5 2, din OUG 69/31.08.2011, care prevede “Pierderile induse de prestarea serviciilor publice de productie , transport, distributie si furnizare a energiei termice pentru populatie in sistem centralizat, inregistrate de operatorii economici din subordinea autoritatilor plublice locale, pot fi acoperite din bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale “.

Sunt totusi orase in tara cu preturi la incalzire acceptabile, astfel: Bucuresti-170 lei, Cluj-165 lei, Iasi-185 lei, Galati-247 lei, Craiova-194 lei, Oradea-193 lei, Brasov-191 lei.

Daca A.P.L. nu si-a exercitat atributiunile ce le reveneau prin legea 51/2006,  asa cum am aratat, nici pe directia programului de reabilitarea termica a blocurilor nu au dovedit receptivitate, lucru care ar fi permis acestora sa isi reduca cheltuielile cu incalzirea pana la 40%.   Din 2006 cand a inceput sa functioneze programul si pana in prezent nu avem nici un bloc reabilitat termic, cateva fiind doar in faza de executie.

Privitor la stabilirea unor masuri de protectie sociala in perioada sezonului rece e de salutat faptul ca Primaria a gandit un sistem de ajutoare de la Bugetul Local, complementar cu cele date de la Bugetul Central, ele fiind cuprinse intre 5%-22%, in functie de venitul mediu net lunar si numarul de membri de familie. Dupa datele dv., anul trecut au beneficiat de ajutoare date numai de catre stat un numar de 7000 de solicitanti, jumatate fiind din sistemul centralizat. Chiar daca numarul solicitantilor s-ar dubla, acestia sunt foarte putini, raportati la numarul acelora care vor plati gigacaloria cu 307.42 lei.

Valoarea acestor ajutoare nu este insa suficient. Exemplificam un solicitant cu venit mediu:

-venit mediu = 540 lei;

-familie = 3 persoane;

-2 camere;

-consum energetic = 1.8 gigacalorie x 307 = 553 lei;

-valoare ajutor local = 15% = 83 lei.

In concluzie pentru aceasta iarna daca nu se va tine seama de propunerile noastre, marea majoritate a populatiei din Arad ramasa in sistemul centralizat , acest sistem neeficient si nemodernizat, va avea mari probleme cu nivelul de trai. Inainte de intrarea in actualul sezon de iarna, in Arad, exista peste 400 de asociatii de proprietari cu mari restante la CET, unele debransate complet, de la apa calda si caldura.

Pentru acestia, situatia este de-a dreptul dramatica.

COMITETUL  DIRECTOR

U.L.A.L.  ARAD .

Citiri : 2,615 |