Informarea corectă, doar din surse oficiale, este foarte importantă. Cu calm, responsabilitate, toleranță și dând dovadă de solidaritate vom trece împreună și peste această situație! Numai bine vă doresc


DE 29 DE ANI – REPREZENTARE NAȚIONALĂ ȘI INTERNAȚIONALĂ A ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA! ORGANIZAȚIE MEMBRĂ IUT – INTERNATIONAL UNION OF TENANTS

CĂTRE: CAMERA DEPUTAȚILOR – DOAMNEI / DOMNULUI DEPUTAT

marți, iulie 22, 2025 20:15
Postat in Noutati

Ref. PL-x nr. 346/2024 – Proiect de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor
Primire raport favorabil (7 amend. admise, 4 amend. respinse) 30 06 2025 primire raport favorabil de la:            Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului si Comisia juridică, de disciplină şi imunități

 

Stimată doamnă,
Stimate domnule,

 

În numele asociațiilor de proprietari membre ale Ligii Asociațiilor de Proprietari Habitat (organizatie națională de protectie a consumatorilor) vă transmitem punctele de vedere legate  modificarea Legii nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, art.75, alin.6, prin amendamentul propus recent de domnul deputat Florin Claudiu Roman

 

Nr. crt. Legea nr. 196/2018 Text adoptat de Senat

(Plx nr. 3456/2024)

Amendamente Observații
0 1 2 3 4
 

Art. 75. –

(1) Cheltuielile asociației de proprietari sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune și cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiază proprietarii și care nu sunt facturate individual către proprietățile individuale.

(2) Cheltuielile asociațiilor de proprietari, în funcție de modul de calcul și de criteriile de repartizare pe proprietăți individuale, sunt următoarele:

a) cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau desfășoară activități în proprietăți individuale;

b) cheltuieli pe consumuri individuale;

c) cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcție de suprafața utilă a proprietății individuale;

d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociației de proprietari;

e) cheltuieli pe consumatori tehnici;

f) cheltuieli de altă natură.

(3) Asociația de proprietari are obligația de a respecta prevederile legale privind modul de repartizare a cheltuielilor comune, în caz contrar hotărârile luate de adunarea generală a proprietarilor cu încălcarea acestor dispoziții sunt nule de drept.

(4) Niciun proprietar din condominiu nu este exceptat de la obligația de a contribui la plata cheltuielilor comune, ca urmare a renunțării la folosirea unei părți din proprietatea comună.28/09/2018 – Derogare prin Lege 196/2018.

(5) Prin excepție de la prevederile alin. (4), în baza hotărârii adunării generale, pot fi exceptate de la plata cheltuielilor aferente consumului de energie electrică pentru funcționarea ascensorului/ascensoarelor persoanele care locuiesc în apartamente situate la subsol, demisol, parter, mezanin, precum și la etajul 1 din clădirile fără mezanin.

 

  La articolul 75, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin.(6), cu următorul cuprins:

 

(6) Spațiile comerciale situate la parterul sau în structura condominiului care nu sunt racordate la rețelele comune ale imobilului sunt exceptate de la plata cheltuielilor comune aferente întreținerii și administrării condominiului, cu excepția celor ce privesc întreținerea structurii de rezistență, a acoperișului și a elementelor comune de siguranță.

Autor: dep. Florin – Claudiu Roman – PNL

 
 

Art. 85. –

Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociației cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreținere, service, reparații și, după caz, de consolidare, reabilitare, eficiență energetică, modernizare la părțile de construcții și instalații aflate în/și pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcției și în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuție și coloanele instalațiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; echipamente de echilibrare hidraulică a instalațiilor; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul – partea de instalație de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deșeurilor menajere; structura de rezistență; fațadele; acoperișul și altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociației: salarii sau remunerații pentru administrator, contabil, instalator, electrician, portar, îngrijitor, personalul care asigură curățenia etc.; indemnizații acordate membrilor asociației de proprietari ori persoanelor alese: președintele, membrii comitetului executiv și cenzorului/comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau polițe de asigurări; cheltuieli cu produse și accesorii pentru curățenie, alte servicii administrative către proprietatea comună.

 

     

 

Solicităm respingerea acestui amendament!

 

Motive:

  • Amendamentul nu vine să clarifice sau să rezolve vreo problemă cu care se confruntă asociațiile de proprietari, din contră aduce noi prejudicii proprietarilor din condominii.
  • Precizăm că și în lipsa acestui amendament, spațiile în cauză nu plăteau consumurile de utilități la asociație, intrucât nu beneficiau de acestea prin branșamentul comun, pentru că aveau branșament separat, plătind utilitățile direct la furnizori.
  • Acum prin limitarea strictă a tipurilor de cheltuieli prevăzute în acest amendament, cheltuieli pe care să le suporte aceste spații: ”cheltuieli ce privesc întreținerea structurii de rezistență, a acoperișului și a elementelor comune de siguranță” se transferă o mare parte din cheltuielile proprietarilor acestor spații în sarcina celorlalți proprietari.
  • Nu sunt definite ”elementele comune de siguranță”, ceea ce poate duce la interpretări diferite în aplicarea legii.

 

Conform acestui amendament, propus de domnul deputat și acceptat de cele două comisii, Comisia pentru administraţie publică şi amenajarea teritoriului si Comisia juridică, de disciplină şi imunități, cheltuieli precum cele enumerate mai jos nu vor mai fi plătite de către proprietarii spațiilor comerciale și vor suportate de ceilalți proprietari:

 

  • Costuri de funcționare si mentenența  liftului (energie electrică, abonament, revizii periodice),
  • Costuri cu reparația liftului,
  • Costuri cu refacerea carților tehnice, prevăzute de Legea 196/2018,
  • Costuri cu recalcularea cotei părți indivize prevăzute de Legea 196/2018,
  • Costuri cu întreținerea spațiilor verzi,
  • Costuri cu deratizarea si dezinsecția,
  • Costuri cu măturatul trotuarului, cu dezăpezirea,
  • Costuri postale,
  • Costuri cu interfonul,
  • Costuri pentru reparatii casa scarii, zugrăvire,
  • Costuri cu apa folosita la spălarea casei scării, spațiu verde,
  • Costuri cu iluminatul casei scării,
  • Costuri cu personalul: administrator, personalul de curățenie etc,
  • Costuri referitoare la fondul de rulment si fondul de reparații,
  • Costuri cu procese pe care le are asociația de proprietari, solicitate de avocați în cazul celor rău platnici, etc

 

Se observă că proprietarii spațiilor comerciale sunt scutiți de foarte multe cheltuieli, conform amendamentului depus.

Mai mult, în forma propusă costurile legate de eficientizarea energetică / reabilitarea termică a clădirii nu vor fi suportate de către proprietarii de spații comerciale, întrucât autorul nu prevede decât costuri cu structura de rezistență, nici de cum pentru reabilitare.

Art. 85 din Legea 196/2018 care prevede tipuri de cheltuieli care se suportă pe cotă parte indiviză, arată clar că nu mai era nevoie de acest amendament, să nu mai vorbim de prevederile clare ale Codului Civil!

Analizând gravitatea acestui amendament, solicităm urgent respingerea acestuia, deoarece aduce prejudicii marii majorități a proprietarilor din condominii.

Totodată ne exprimăm nemulțumirea și surprinderea pentru faptul că nu  am fost invitați la cele două comisii, pentru a ne exprima și susține punctul de vedere.

Având în vedere cele mai sus, în spiritul bunei colaborari cu dumneavoastră, vă rugăm să ne comunicati poziția dumneavoastră la.

Vă mulțumim pentru colaborare și sprijin și vă asigurăm de întreaga noastra considerație.

 

Mihai Mereuta

Presedinte

LIGA ASOCIAŢIILOR DE PROPRIETARI
HABITAT

ASOCIAŢIA ROMÂNĂ PENTRU LOCUINŢE
CASA PLUS

|